Kompresní kalhoty a jejich využití v rámci sportovní regenerace

Světoví výrobci nejrůznějšího sportovního náčiní se neustále předhání v tom, kdo vyrobí něco nového, účinného a praktického, co pomůže sportovcům ve zlepšení sportovního výkonu. A nutno říct, že sportovci je vítají s otevřenou náručí, protože ve vrcholovém sportu rozhoduje každý detail a někdy i maličkost v podobě „nové vychytávky“ může tvořit rozdíl mezi vítězem a poraženým.

Nedávno spatřily světlo světa kompresní kalhoty Normatec, do kterých si sportovci zalezou po cvičení a díky aplikaci tlaku v přerušovaných intervalech doufají, že tím podpoří regenerace po sportovním tréninku.

Jak to ale ve skutečnosti s kompresními kalhotami je? Jde o účinnou metodu na podporu regenerace, nebo je to jen nový marketingový tah, jak ze sportovců vytáhnout ještě více peněz? Pojďme zapátrat ve vědeckých studiích!

Využití tlaku v rámci regenerace je metoda známá po staletí

Ačkoliv kompresní kalhoty možná vidíte poprvé v životě, využívají mechanismus, který se ve sportu používá od nepaměti. Aplikaci tlaku na specificky zatěžovaná místa totiž známe z mnoha nejrůznějších tradičních metod jako je například klasická masáž.  

V čem jsou kompresní kalhoty jiné? Využívají přerušovaného tlaku, který má podpořit proudění krve, prokrvit procvičované a namožené svaly a v neposlední řadě také odvést škodlivé metabolity, které vznikly v rámci svalové práce při náročném sportovním výkonu. Ukazuje se, že profesionálním sportovcům kompresní kalhoty rozhodně mají co nabídnout.

Ochrana svalů a redukce bolesti po náročných trénincích

Rutinní použití kompresních kalhot je stále v plenkách, a tak logicky i relevantních studií zabývajících se jejich použitím a účinností je tolik, že by se daly napočítat na prstech jedné ruky. Tedy málo, a tak rozhodně nelze činit žádné dalekosáhlé závěry.

Největší využití mají kompresní kalhoty při snaze o snížení bolestivosti svalů po tréninku (angl. DOMS = Delayed Onset Muscle Soreness). Některé studie opravdu dochází k tomu, že pokud se po cvičení, po námaze či závodu aplikuje terapie s kompresními kalhoty, svaly bolí méně. Už jen to je pro mnohé sportovce dost silný argument, proč kompresní kalhoty zařadit do své regenerační výbavy, protože bolest svalů po tréninku je důležitým faktorem, který sportovce limituje v častějším trénování.

Ve vědeckých textech se můžeme dočíst také o snížení proteolýzy po tréninku (proteolýza = rozklad svalové hmoty – přirozeně nastává během fyzické zátěže), což je opět pozitivní zpráva. Snižují také oxidativní stres po dokončení sportovní zátěže, což může být výhodné pro rychlejší regeneraci.

Pokud jde o další potenciální účinky, musíme si zatím počkat na více studií, které jsou v současné době rozpracované. Testoval se například vliv na podporu obnovení glykogenových zásob, snížení hladiny kyseliny mléčné ve svalech a v krvi nebo ovlivnění hladiny inzulínu v krvi. V nedávné studii se ukázalo, že použití kompresních kalhot po tréninku nemělo na žádnou z výše uvedených veličin žádný významnější vliv.

Jak kompresní kalhoty používat?

Kompresní kalhoty jsou k zakoupení pod značkou Normatec, kde na výrobu a design dohlíželi profesionální fyzioterapeuti. 

Použití je poměrně jednoduché – po tréninku si na terapii založené na kompresních kalhotách vyhraďte asi 15–60 minut (konkrétní čas je individuální a závisí také na typu a celkové intenzitě sportovní zátěže). Z nohou si odstraňte všechny rušivé předměty, náramky a další ozdobné věci, které by vám mohly způsobovat bolest. Navlíkněte si nohavice a ujistěte se, že jste chodidly až na dolním konci kompresních kalhot.

V aplikaci si můžete nastavit takový program, který vám vyhovuje nejvíce. Liší se výše aplikace tlaku nebo i délka, po kterou je tlak na končetinu aplikován. Doporučuji zařadit alespoň střední tlak, který má na regeneraci větší vliv než nejmenší zatížení. Zaznamenávejte si také celkový čas strávený v kompresních kalhotách, abyste měli přehled o účinnosti terapie a abyste si mohli najít váš osvědčený postup, který vám nejvíce pomáhá.

 

 

Autor článku:

Martin Schmiedl

"Specializuji se na odstraňování bolesti zad, krku, ramen, kyčlí, výhřezy meziobratlových plotének, skolióz apod., redukci hmotnosti, udržení kondice a nabírání svalové hmoty. Při řešení bolestí, mám velmi dobré výsledky díky kombinaci vícero metod, které jsem se naučil během své praxe a vzdělání."

  • Zdroje:
  • HOTFIEL, Thilo, Isabel MAYER, Moritz HUETTEL, et al. Accelerating Recovery from Exercise-Induced Muscle Injuries in Triathletes: Considerations for Olympic Distance Races. Sports [online]. 2019, 7(6)
  • WINKE, Molly, WILLIAMSON, Shelby. Comparison of a Pneumatic Compression Device to a Compression Garment During Recovery from DOMS. International Journal of Exercise Science 11(3):375-383 
  • HAUN, Cody T., Michael D. ROBERTS, Matthew A. ROMERO, et al. Does external pneumatic compression treatment between bouts of overreaching resistance training sessions exert differential effects on molecular signaling and performance-related variables compared to passive recovery? An exploratory study. PLOS ONE [online]. 2017, 12(6)
  • KECK, Nathan A., John S. CUDDY, Walter S. HAILES, Charles L. DUMKE a Brent C. RUBY. Effects of Commercially Available Pneumatic Compression on Muscle Glycogen Recovery After Exercise. Journal of Strength and Conditioning Research [online]. 2015, 29(2), 379-385